יום חמישי, 30 בינואר 2014

עוגה לשישי - עוגת מוקה "מעבר חצייה" של קרין גורן

העוגה הזו מגיעה מהפרק "פרויקטים למתקדמים" בספר סודות מתוקים 2 של הכוהנת. הכנתי אותה כבר לפני שנה בערך, ונכשלתי נואשות. הכל יצא הפוך - התברר שהתבנית שבה השתמשתי הייתה עקומה, ואז בסיס הספוג יצא עבה בצד אחד ודק בצד שני והיה בלתי אפשרי לעבוד איתו; הקרם התפרק לי לגמרי בזמן ההקצפה, והלכו להם 3 מיכלי שמנת!!! אז לקחתי לי שנה להירגע וחזרתי להתמודד עם האתגר. 


עמ' 194 בספר
יפה, נכון? חכו תראו מה יצא לי...


הפעם, לפני שהתחלתי, בדקתי איזו משלוש תבניות התנור שברשותי, כי העוגה דורשת תבנית של 30X40, היא ישרה. נמצאה אחת כזאת ורק בה השתמשתי. אבל נגיע לזה עוד מעט, כי המתכון מתחיל בהמסת 300 גר' שוקולד לבן בשני מיכלי שמנת על סף רתיחה עם 2 כפות של אבקת נס קפה:


ועכשיו כל זה הולך למקרר ל-4 שעות לפחות.
מכיוון שלא עמדו 4 שעות לרשותי, לפני שהשתמשתי בשוקולד שמתי אותו ל-10 דק' בפריזר לקירור נוסף.
עכשיו אנחנו מגיעים לעוגות הספוג. מכיוון שרציתי להיות בטוחה שהן יהיו עמידות הפעם, ומכיוון שלשם שינוי היה במרכולית יותר מגודל ביצים אחד, השתמשתי ב-5 ביצים XL והעוגות יצאו שוות בעוביין (בזכות התבנית הישרה) ונוחות מאוד לעבודה. בנוסף לביצים (5 לכל עוגה ספוג) תצטרכו גם 1/2 כוס סוכר ו- 2 שקיות סוכר וניל.




מקציפים הכל יחד כ-10 דק' עד שהתערובת סמיכה כמו מוס ובהירה מאוד. עכשיו מנפים פנימה 1/4 כוס קקאו ומקפלים. תקפידו על הקיפול בגלל שהקקאו נתפס בכיסי אוויר בתוך העיסה וכל הזמן מגלים תוך קיפול עוד אבקה.



עכשיו לחלק מאוד חשוב, שכדאי להקפיד עליו ולא להתקמצן על אבקת הסוכר. כדי שנוכל להפריד את עוגות הספוג בקלות מנייר האפייה יש לשמן אותו (עדיף עם ספריי) ולפזר אבקת סוכר בנדיבות (עם מסננת קטנה):




צריך להכין 2 עיסות, ולשם כך צריך לשטוף פעמיים את קערת המיקסר. אין ברירה, הקצפת 10 ביצים לא אפשרית במיקסר ביתי של בקושי 5 ליטר. בכל מקרה, תצטרכו לשטוף את הקערה גם פעם שלישית בשביל להקציף את הקרם (ואני הייתי צריכה גם פעם רביעית, עוד נגיע לזה). תתכננו את הזמן שלכם היטב לפני שאתם מתחילים את הפרויקט הזה.




אחרי שאפינו את העוגה 15 דק' וקיסם שננעץ במרכזה יצא יבש, צריך להפוך אותה כשהיא עוד חמה על נייר אפייה נוסף, שגם אותו כיסנו בהרבה, הרבה, אבקת סוכר. עכשיו מקלפים את נייר האפייה העליון מהעוגה, ואם עשינו הכל נכון זה צריך להיות ללא קושי. 

אחרי שיש לנו 2 עוגות כאלה, וקרם השוקולד התקרר מספיק, אנחנו יכולים להכין את הקרם: מקציפים את השוקולד עם מיכל שמנת נוסף לקרם רך, מוסיפים 2 כפות אינסטנט פודינג וניל ומקציפים לקצץ יציב. שני טיפים:
1. אל תקציפו יותר מדי, שהקרם לא יתפרק לכם כמו שקרה לי בפעם הראשונה.
2. השוקולד לא נמס לי עד הסוף עם השמנת, מה שגרם לקרם להיות בעל טעם מאוד מובחן של קפה. קחו לעצמכם את הזמן כשאתם ממיסים, ואפילו תעבירו את התערובת סיבוב במיקרוגל כדי לוודא שכל השוקולד נמס.



עכשיו להרכבת העוגה, חלק לא פשוט בפני עצמו. שומרים 1/4 מכמות הקרם בצד לציפוי (אני תמיד חוששת כשכותבים את זה במתכון, כי איך עכשיו אני אדע מזה רבע מהתערובת? זה לא שלקערת המיקסר שלי יש שנתות. בכל מקרה, באמת לא שמרתי מספיק בצד, אבל הפתרון שמצאתי לזה דווקא עבד מצוין). מורחים חצי מכמות הקרם על עוגה אחת, חצי על השנייה, וחותכים אותן לרצועות עם סכין או עם חותכן פיצה, לרצועות ברוחב של קיסם (בערך 7 ס"מ).


רואים את הקיסם ברצועה השנייה מלמטה?
 

 נראה לי שאני מזהה טעות נוספת, נראה לי חתכתי את הרצועות לאורך העוגה במקום לרוחב. אם חותכים לרוחב יוצאות רצועות שיותר נוח לעבוד איתן בחלק הבא.


 

 מלפפים את הרצועות עם הקרם אחת סביב השנייה ליצירת ספירלה ו...טעות נוספת שלי. הייתי אמורה בשלב הזה לעטוף את הספירלה בנייר כסף מקופל, כמו בהסברים המצולמים האלה מהספר, ולשים במקפיא לשעתיים לפחות. משום מה, כנראה בגלל לחץ הזמן והעובדה שידעתי שאני צריכה להספיק הכל עד 19:30 כי אז קבעתי עם אמא בחדר-אוכל, דילגתי על השלב הזה ועברתי ישר לציפוי. כל הארוחה חששתי שאני אחזור הביתה ואגלה שהעוגה התפרקה במקרר, אבל זה לא קרה. אז אולי אפשר לדלג על זה בכל מקרה.




טוב, אז מצפים בקרם. כמו שהזכרתי קודם, לא שמרת בצד מספיק קרם (כנראה שזה היה פחות מרבע), אז הקצפתי עוד קצפת וניסיתי לקשט איתה את העוגה. התוצאה לא יצאה מושלמת, אבל גם לא כל-כך מביכה. בנוסף, בגלל שלקרם יצא יותר טעם של קפה מאשר מוקה, הקצפת ממש איזנה את הטעמים ותרמה לתוצאה הסופית.


זה עד לאן שהקרם הספיק

טאדדדה!!!

דבר המבקר:

אני - אני לא משתגעת על שוקולד לבן, וממש לא אוהבת לשתות קפה, אבל בקינוחים אני מתה על הטעמים האלה. העוגה יצאה טעימה להפליא למרות כל הטעויות והפאשלות, וזה מה שהכי חשוב. זה בהחלט עוגה של רושם, אז שווה להכין אותה לאירוע רב משתתפים ולא סתם קינוח של שישי. אבל, רציתי להתאמן עליה עוד ולעשות את כל הטעויות האלה כדי ללמוד להכיר אותה טוב יותר. 

אחיין 3 (9) - "אני לוקח קרטיב". האמת, ממש לא ציפיתי ממנו שאפילו יטעם, הילד לא אוהב קרמים משום סוג.

אחיין 2 (13) - "אהבתי את כל הטעמים חוץ מאת הקפה."

גיס 1 - "הטעמים משתלבים ממש יפה, ניצי. בובה של עוגה!" עם גיס 1 ידעתי שזה יהיה a home run כי אין דבר שהוא אוהב יותר מעוגות ספוג עם קרם. כזה אנגלי :)

אז זהו להפעם. יום שבת הזה יש יום הולדת לאחיין 3 (שיהיה בן 14 בשעה טובה), ואני הולכת להכין 2 קינוחים מהמדריך למתוקים "ששת" של על השולחן, יחד עם מתכון לקלתית מעוגיו.נט. יש שאלות? תגובות? תרגישו חופשי. גם אם אתם קוראים את הפוסט הזה בתאריך מאוחר ממועד הפרסום, אשמח לשמוע מכם. כל תגובה מגיעה אלי למייל, אז אל תחששו.


תמונת חתך



3 תגובות: